Sosial kompetanse

Sosial kompetanse er sammen med språk og kommunikasjonsferdigheter barnehagens satsningsområder. Vi har utarbeidet tre delmål for å konkretisere hva vi har ment med sosial kompetanse.

 

 

  1. Mål

 Samhandling barn-barn.

Via lek og samhandling skal barn utvikle evne til å gjenkjenne og benevne egen og andres følelser (empati), ta hensyn til, hjelpe og vise omsorg for hverandre (prososial atferd) selv om dette kan medføre at man må utsette å få dekket egne behov og å utvikle evne til å inngå kompromiss (selvkontroll). I tillegg skal barnet evne og være engasjert, ta initiativ og påkalle oppmerksomhet til sosial kontakt på en passende måte og kunne hevde sine egne rettigheter og meninger(selvhevdelse).

 

Graden av denne evnen må sees i sammenheng med det enkelte barns alder og utviklingstrinn.

2. Mål

Samhandling barn-voksne.

De voksne skal være observerende, tilretteleggende og deltakende i lek og samhandling med barn på en slik måte at barna selv får erfaring som styrker dem i deres utvikling. Barna skal føle trygghet ved den voksnes tilstedeværelse, uten at tilstedeværelsen skal hemme barnets eget initiativ, deltakelse og engasjement i samhandling med andre barn.

  1. Mål:

Samhandling voksne-voksne

Voksne skal i samhandling med hverandre ha en trygghet og bevissthet på egen væremåte,

slik at de fremstår som gode modeller for barna i deres utvikling.

Vi bestreber en positiv holdning til egenutvikling.

 

Vi skal praktisere en autoritativ voksenstil som preges av varme og grensesetting, relasjonsbygging og bevissthet i kommunikasjon med det enkelte barn